Heerlen - Banneux 135 km

Dinsdag 21 aug 2012

Begin augustus ontstond het idee om met de dinsdag- en donderdaggroep op een rustige manier naar Banneux te rijden.
Op dinsdag 21 augustus is het dan zo ver. Bij v.d. Valk verzamelen zich om 9.00 uur 9 leden. De zon schijnt en de temperatuur is heerlijk om te fietsen.
De vooruitzichten zijn prima. Het kan wel wat warm worden, maar dat beter dan regen. Het is een vrij lange en zware rit,en daarom nemen we de hele dag de tijd.
Paul Eestermans neemt meteen de kop, maar ziet al vlug in dat de rit nog lang is. Louis Mestrini neemt het van hem over, om daar de hele rit niet meer van weg te gaan.
We rijden de Daelseweg op naar Ubachsberg en zeggen gekscherend dat we het moeilijkste al gehad hebben. Niemand gelooft ons. Via Etenaken en Wijlre rijden we naar Gulpen.
In Slenaken rijden we Belgie binnen en in Teuven volgt de volgende beklimming. Via La Planck en het Rode Bos gaan we naar Aubel.
Hier nemen we de eerste pauze op een terras lekker in de zon.

Na de pauze gaat Henk Verdonkschot weer naar huis. Hij kan jammer genoeg niet verder mee.
Voor de kerk van Aubel gaan we rechtsaf. Na een afdaling krijgen we een behoorlijke klim door Charneux. Voor Battice gaan we rechtsaf en meteen weer linksaf richting Herve.
Om de grote drukke weg te vermijden rijden we nog een stukje over de oude trambaan. Hierna krijgen we een mooie lange afdaling naar Soumagne.
Hier volgt de volgende beklimming en afdaling naar Nessonvaux. In dit dorp staan stoplichten omdat er kermis is. Geduldig wachten we tot het signaal groen wordt.
Dan beginnen we aan de slotklim naar Banneux. Paul begint zo hard daaraan dat hij enkele van ons voorbij rijdt.
Alex Reinierkens weet niet wat hem gebeurt en moet een tandje bijzetten om Paul weer voorbij te gaan.
Als we na de lange zware beklimming boven zijn is de groep binnen de minuut weer kompleet en rijden we verder naar het bedevaartsoord. Daar maken we een lange pauze met koffie en vlaai.

Na de pauze, het is intussen 13.00 uur geworden, steken we nog een kaarsje aan en vullen de bidons aan de bron. Henk van ’t Hoff houdt het voorwiel onder het “heilige” water, maar er gebeurt niets. Dus het water waarmee we onze bidons gevuld hebben zal ook wel niet veel helpen. Na een lange afdaling over niet al te best asfalt komen we in Trooz.
Daar volgen we 3 km de grote N-61 naar Nessonvaux. Dan gaat het naar Olne en over een rustige weg met veel bos naar Soiron. Hier krijgen we weer een behoorlijke klim naar Grand Rechain, waarna de afdaling naar Petit Rechain. In Chaineux moeten we rechtsaf door een industrieterrein, onder de snelweg door en dan weer bergop naar de N-3.
Deze weg volgen we naar Henri Chapelle. Nu volgt een lange afdaling naar Hombourg. Andre Wiersma vindt het een goed idee om nog een pauze te maken. Dat doen we in Slenaken.
Hier laten we de hele dag nog eens aan ons voorbij gaan. Iedereen vindt het een mooie rit en is zonder al te veel moeite tot hier geraakt. Zelfs Paul is zonder enige hulp overal naar boven gefietst. Via Gulpen en Bocholtz rijden we naar Heerlen.
Rond 17.00 uur is iedereen weer thuis.        Frans Didderen