Wormdal-rit     zaterdag 29 maart 2014

Als ik om 8.30 uur naar Heerlen fiets is het nog vrij koud. Dit komt voornamelijk doordat de klok een uur terug gezet is en het nu eigenlijk nog vroeger is. De mistslierten hangen boven de velden op Avantis. Een buizerd hangt bijna onbeweeglijk hoog in de lucht op zoek naar zijn ontbijt. Maar eenmaal in Heerlen is het toch al weer een beetje aangenamer in de zon. Als we om 9.00 uur vertrekken is het toch aangenaam om te fietsen. Dit in tegenstelling tot vroegere jaren waar we in deze rit vaak fietsten met veel wind, regen en koude. We zijn met 10 fietsers als we in Heerlen vertrekken, en in Susterseel sluit Rene Koopmans nog bij ons aan. De temperatuur stijgt snel en dan zijn de winterkleren voor sommige al te warm. Louis en Chrit geven en tempo aan, en houden flink te trap erin. Soms een beetje te hard voor Paul, maar dan wordt er weer op de rem getrapt.

Deze rit hebben we al enkele jaren niet meer gereden. Er is op plaatsen veel veranderd, maar de koprijders kennen de route toch nog.

Via Hückelhoven rijden we naar Tischenbroich. Hier krijgt Sjaak een lekke band. Er zijn wat problemen met de nieuwe binnenband, maar Louis lost het euvel snel op. Voor Wegberg slaan we linksaf en rijden zo naar Arsbeck.

Het café waar we vroeger pauze maakten is gesloten, maar precies tegenover is een koffiebranderij, waar we koffie kunnen krijgen. De man is een beetje nerveus als er plots 11 fietsers om koffie vragen.  Maar het lukt hem uiteindelijk toch om ons een lekker kopje voor te zetten. Na het 2e kopje is de pauze weer voorbij. Het is inmiddels 12.00 uur en lekker warm. Via Wassenberg rijden we naar Heinsberg. Als  we op een kruising linksaf moeten komt Peter even klem te zitten en is te laat om zijn voet los te maken van het pedaal. Prompt kiept hij om met zijn mooie nieuwe fiets. Gelukkig blijven Peter en fiets ongeschonden en kunnen we weer verder rijden.

We hebben nu de wind, die vrij krachtig is, van op zij maar daar weten Will, Chrit en Louis wel raad mee. Ook hier is in de loop der jaren veel veranderd met rotondes en nieuwe wegen.

De akkers zijn overal mooi bewerkt en ingezaaid. Met het fraaie weer van de laatste tijd hebben de boeren hun werk goed kunnen doen. Tussen die akkers door rijden we naar Braunsrath en Schierwaldenrath. Bij Gangelt rijden we de grens over en via Brunssum naar Heerlen. Daar zijn we rond 14.00 uur en hebben ongeveer 90 km gefietst. Een mooie tocht, maar omdat het zaterdag is toch een beetje druk verkeer.

Frans  Didderen.